23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Hur blev design stilen ”danish modern” populär?

Mitt i andra världskrig och i tiden efter kriget, började den modernistiska tanken att blomstra.

Särskilt i Danmark började man att dyrka sin nationalitet, och när kriget tog slut hade man ett hopp om att framtiden skulle bringa bättre dagar.

Rötter i efterkrigstiden
I denna tiden börjar danskarna att producera mycket eget i stället för att importera. Det var det dessutom många länder som gjorde, därför att import/export var hårt drabbat av andra världskriget. Danmarks ökade intresse i att dyrka egna nationella tankar, stil och design gjorde att danskarna fik en större tro på deras eget värde.

Här blev det alltså till at deras design och idéer hade mer betydning, än bara att vara bra möbler eller bra design. De blev en symbol på att man var på väg någonstans, och förhoppningsvis var detta ”någonstans” bättre än det stället som andra världskriget hade lämnat dom i.

Växlade mellan populär och impopulär
I efterkrigstiden var ”danish modern” design mycket populärt, och det var inte bara i Danmark. I 1950-tallet började amerikanerna också att importera de danska möblerna. Härtill har man spekulerat om varför dom var så glada för möblerna i det lilla landet.

En orsak kanske kan vara, att man hade någon form för idealistisk föreställning om hur livet i norden var. Att vi, som folk i Skandinavien, var ett fredfullt folk som hade relativt små problem jämfört med resten av världen. På något sätt blev möbler från Danmark och resten av Skandinavien romantiserat till at vara mer än bara möbler.

Detta gjorde till dels också att designstilen växlade ganska mycket i popularitet, särskilt när de modernistiska tankarna blev avlöst av nya idéer.

Ett perfekt exempel på bra marknadsföring
Oavsett popularitet kan vi prata om att de som sålde dessa möbler av dansk design marknadsförde dessa som att det var en del av demokratin. Att dessa möbler alltså symboliserade det danska hoppet och framgången i landet efter krigen. Det var jätte många olika verksamheter som kom fram i denna tid, och som tog till sig den här personlighet och extra betydning som deras produkter fick av befolkningen.

Här kan vi alltså prata om ett tidigt exempel på hur personifiering av produkter, att ge dom en extra betydning, kan ha en enorm påverkan på ett produkts succés. Vi måste dock också konstatera att det inte bara var bra marknadsföring som hade en påverkan på hur bra möblerna sålde.

Eftersom den danske möbeldesignstilen fortfarande existerar kan vi konstatera att dessa produkter också fokuserade väldigt mycket på kvalité och behandling av material, som var något nytt på denna tiden.

En verksamhet som också såg stor växt i tiden efter andra världskriget var Le klint. De njöt mest av allt gott av att deras stiftare Kaare Klint var en väldigt duktig och kreativ designar. Även den dagen i dag är hans lampor bland de mest populära som Le Klint säljer.

Om denna artikel har väkt ditt intresse i dansk design, eller kanske bara generellt i lamp-design, som Le Klint jobbar med, då kan du läsa om flera danska – och europeiske varianter vid att klicka här.

Sänd till en kollega

0.016