23948sdkhjf

Debatt: Så får vi fossilfria transporter om tio år

En rad tunga aktörer från fordons- och skogsindustrin har i tidningen Ny teknik skrivit en debattartikel angående fossilfria transporter.

Vi publicerar delar av debattartikeln, men här kan du läsa hela!

"För att omställningen verkligen ska ta fart behöver vi skapa förutsättningar för de företag som sköter transporterna så att de kan förbereda sig för att minska utsläppen i snabbare takt (...)

Med utgångspunkt i Fossilfritt Sveriges transportutmaning om fossilfria inrikestransporter till 2030 har vi därför tagit fram en trappstegsmodell för transportköpare att ställa klimatkrav i fem steg som driver utvecklingen och gör det möjligt för transportföretagen att ställa om samtidigt som de stärker sin konkurrenskraft.

(...)

Vi vill från politiskt håll se:

  • Fortsatt skattereduktion för biodrivmedel och utveckling av produktion i Sverige för att bryta beroendet av import av mindre hållbart producerade drivmedel.
  • Förstärka och bygga ut elnät och laddinfrastruktur för att underlätta elektrifiering av transporter
  • Förändra skattesystemet för drivmedel så att vi beskattar energiinnehållet i stället för volym.
  • Möjlighet att transportera med längre lastbilar, upp till 34,5 meter och satsningar på att fler vägar ska klara lastbilstransporter på upp till 74 ton (BK4-vägnätet).
  • Att trappstegsmodellen även anammas inom den offentliga upphandlingen.

Om fler transportköpare använder trappstegsmodellen kan vi tillsammans nå målet för transportsektorn och bidra till att Sverige blir världens första fossilfria välfärdsland."

Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige
Klas Balkow, vd Axfood
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen
Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag
Peter Karlsson, tf vd, Södra
Mikael Leksell
, vd Siemens Sverige
Anders Olsson, vd Telia Sverige
Andreas Regnell, strategichef Vattenfall
Ruthger de Vries, executive vice president, Scania

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.413