Svensk möbelindustri är mest hållbar i världen
När brittiska designkonsultföretaget Dodds & Shute rangordnar hållbarheten hos leverantörerna i sin omfattande portfölj finns sju svenska möbelföretag med bland topp tio. På första plats tronar Edsbyn.
Svensk möbelindustri har – tillsammans med Trä- och Möbelföretagen (TMF) - under lång tid arbetat med hållbarhetsfrågor, bland annat genom märkningssystemet Möbelfakta och via internationella nätverk. Sveriges hållbarhetsanseende som möbelnation har även framkommit i europeiska studier (av undersökningsföretaget CSIL) det senaste decenniet.
Med Dodds & Shutes rapport kommer nu ytterligare bekräftelse på att svenska möbelföretag fortsatt har en frontposition globalt.
– Det känns otroligt glädjande att svart på vitt få bekräftat att den svenska möbelindustrins långsiktiga och ambitiösa hållbarhetsarbete har gett resultat. Det tar tid och det krävs - inte minst – ett konsekvent arbete i alla led för att bli ledande inom hållbarhet. Endast verkligt hållbara företag kommer att vara konkurrenskraftiga i framtiden, säger Cecilia Ask Engström, chef för branschutveckling på TMF.
– Genom ett idogt arbete under flera decennier, exempelvis genom miljömärkningssystemet Möbelfakta och på senare år engagemang i cirkulär ekonomi, har svenska möbelföretag lyckosamt lyft hållbarhet som en konkurrensfördel. Detta är oerhört viktigt för den framtida utvecklingen där vår industri kommer att bidra till att uppfylla de globala hållbarhetsmålen, säger Robin Ljungar, TMF:s hållbarhetschef.
Enligt undersökningen bland Dodd & Shutes leverantörer kommer sju av de tio mest hållbara internationella varumärkena från Sverige, med Edsbyn på förstaplats. Minus Tio följer som tvåa, före det tyska företaget Zeitraum, den högst placerade icke-svenska tillverkaren. Men även Flokk (fyra), Johanson Design (femma), Lintex (sexa), Baux (åtta) och Lammhults (nia) kvalar in på topp tio-listan.
I sin rapport granskade Dodds & Shute samtliga varumärken de köper från genom att fråga om deras hållbarhetspolicy, inköp av material, produktionsmetoder och produktionsplatser, sysselsättningspolitik samt innovation där varje varumärke kunde nå maximalt 100 poäng. Svenska varumärken landade i genomsnitt på 92 jämfört med 82 för Tyskland, 69 för Storbritannien, 68 för Italien 68, 67 för Spanien samt 65 för Danmark.
Totalt svarade 110 varumärken på granskningen, som inleddes 2018.
– Svenska företag dominerar vår enkät, vilket visar att hållbarhet är en viktig del av det svenska tankegodset. Följaktligen baseras deras företag på starka hållbarhetsprinciper, säger Nick Shute till designmagasinet Dezeen.
– Svenska företag är bäst positionerade för att dra nytta av människors ändrade attityd till hållbarhet.