Den självkörande skogsmaskinen är här
En självkörande skogsmaskin som konstruerats och byggts vid Luleå tekniska universitet är nu klar och redo att prövas i fält.
– Det är en helt unik maskin – det finns ingen liknande i världen vad vi känner till, säger professor Magnus Karlberg, professor i maskinkonstruktion vid Luleå tekniska universitet..
– Vi har ersatt allt det människan gör med intelligens på maskinen; med datorer som jobbar ihop och styr den. Förutsättningarna att maskinen blir bättre än människan finns där, och det ska vi nu pröva säger Magnus Karlberg,
2014 började han och hans kollegor rita på den självgående maskinen, eller snarare terrängfordonsplattformen. Nu är den redo för skogen.
– Syftet är att göra tester inom en rad områden för att utveckla autonom teknik för maskiner och annan utrustning som används i jordbruk och skogsbruk. Det som gör vår maskin unik är flexibiliteten att pröva olika utrustning, att byta ut drivlinor och aggregat och annat, säger Magnus Karlberg.
Den tio ton tunga maskinen kan styras med fjärrkontroll eller programmeras för att jobba på egen hand. Maskinen drivs för tillfället med biodiesel och är byggd utan förarhytt, men har konventionell drivlina, kran, pendelarmar och sensorer.
– Ett autonomt fordon måste kunna uppfatta sin omgivning. Vi har utrustat maskinen med sensorer för att den ska kunna fatta bra beslut och för att öka säkerheten. Om det till exempel kommer en människa nära ska den stänga av sig själv.
Terrängfordonsplattformen möjliggör en rad forskningssamarbeten med bland annat skogsbolag och lärosäten i Sverige och utomlands. Forskarna undersöker till exempel hur markberedning och transport av biomassa kan göras mer hållbart.
– I skogen är markskador ett stort bekymmer och vi vill minska andelen yta på hyggen som påverkas. I ett av våra projekt jobbar vi ihop med svenska skogsbolag om att markbereda på ett helt annat sätt än i dag, säger Magnus Karlberg.
Förarlösa fordon kommer att förändra både jord- och skogsbruk, menar Magnus Karlberg. Men ännu är det ett antal år bort innan denna typ av fordon blir vanliga på våra hyggen.
– Människan kommer att finnas med även när de här fordonen går autonomt i skogen, men kommer att göra andra saker. I stället för att sitta i hytten kanske man är en bit bort och styr flera fordon via reglage.