TMF vill stå mitt i Trä & Teknik
– Alla företag inom träindustrin har skäl att engagera sig i Agenda 2030. Men beroende på material och produkter kan fokus vara på olika områden, menar Robin Ljungar, hållbarhetschef vid branschorganisationen TMF.
För TMF är hållbar produktion och logistik en grund för det mesta som organisationen arbetar med. Av de totalt 17 målen i Agenda 2030 har TMF identifierat hela 11 mål som är speciellt viktiga för trä- och möbelföretagen. Av dessa elva har TMF i dag fokus på sex utmaningar inom miljö och hållbar utveckling där man menar att företagen i branschen kan bidra extra mycket: kemikalieanvändning, avskogning, peak råvaror, socialt ansvar samt avfall och klimat.
– Jag tycker verkligen att Agendan är en stor hjälp i hållbarhetsarbetet. Dels ger det en grund för vårt eget arbete, dels ger det ett universellt språk i internationella sammanhang. Insatser för bättre arbetsmiljö kan presenteras som arbete för målområde 8, då förstår alla sammanhanget oavsett var de arbetar.
TMF arbetar alltså brett med Agenda 2030 och hållbar utveckling. Men det är i företagen som det mesta hållbarhetsarbetet behöver bedrivas, och där kan det effektivaste vara att lägga kraften på de frågor där man kan nå de viktigaste resultaten.
– Det kan handla om att stoppa utsläpp, att byta kemikalier eller att se till att man bara använder certifierad träråvara. I trä har vi ju en råvara som vi kan använda med gott samvete om vi bara ser till att den kommer från ansvarsfullt brukad skog, säger Robin Ljungar.
På Trä & Teknik vill man alltså stå mitt i händelsernas centrum, närmare bestämt centralt i den del som kallas Wood Fusion. Exakt hur man ska agera under mässan har man inte bestämt ännu, men att sprida kunskap om uthållig utveckling är inget nytt för TMF eller Robin Ljungar.
– Vi hade tema hållbarhet redan på Stockholms möbelmässa förra gången, och vi kommer att ha uppdaterade delar av det programmet med även vid möbelmässan nu i februari. Vid Trä & Teknik är publiken kanske närmare produktionen, medan möbelmässor lockar många inom design och försäljning. Olika besökare kan kräva något olika inriktning på budskapen. Som ingenjör känner jag mig kanske mer hemma på Trä & Teknik, men hållbarhetsmålen i Agenda 2030 är ju även här de samma.