Woodisol fälls för otillbörlig marknadsföring
Patent- och marknadsdomstolen fäller Woodisol AB för otillbörlig marknadsföring i enlighet med den stämningsansökan som branschföreningen Swedisol lämnade in i juni 2018.
Swedisol framför sitt beklagande att frågan måste avgöras i domstol men menar att utgången är viktig för sakligare marknadsföring i byggbranschen.
Patent- och marknadsdomstolen har meddelat i att Woodisol fälls för otillbörlig marknadsföring med motiveringen att marknadsföringen är felaktig och vilseledande.
Woodisols marknadsföring ger bland annat intrycket att träfiber- och cellulosaisolering är mer brandsäker än mineralullsisolering.
De påståenden vilka domstolen vid vite om en miljon kronor förbjuder Woodisol att använda vid marknadsföring av träfiber- och cellulosaisoleringsmaterial är bland annat "Miljöriktig isolering", ”Minimal miljöpåverkan", "Tär inte på jordens lagrade tillgångar", ”Miljövänliga isoleringsskivor", "Miljövänlig produktion" och "Brinner inte".
– Genomsnittskonsumenten kan inte förväntas ha djupgående kunskaper om produkternas påverkan på miljön, brandsäkerhet eller isoleringsförmåga. Därför är det viktigt att byggbranschens aktörer inte använder sig av den här typen av vilseledande marknadsföring som Woodisol har gjort, säger Mats Björs vd på Swedisol.