Lindbäcks siktar på sjötransporter i Mälaren
Förra veckan anlände Sveaskogs lass med björkmassaved till Haraholmens hamn i Piteå. Inget konstigt med det. Den stora skillnaden var att det nu fanns en returlast från Lindbäcks bygg, som valt att frakta sina husmoduler med sjöfart i stället för med lastbil. Redan i höstas, gjorde Lindbäcks sitt första försök med sjötransporter, när de skickade husmoduler till Lund och Malmö. Då berättade bolaget att man valt plats för sin nya produktionsanläggning just för närheten till sjötransporter.
Höstens försök blev lyckat och nu går alltså fler lass söderut där Sveaskog och Lindbäcks bygg hittar möjligheter till samordning av transporter. Att fylla upp lastutrymme för återfärden är ett av de bästa sätten att effektivisera frakt. Tillsammans med hamnoperatören Shorelink kan man nu sänka både kostnader och koldioxidutsläpp.
– Det känns väldigt bra att vi genom ett öppet och förtroendefullt samarbete har lyckats hitta effektiva logistiklösningar för både vår björkmassaved och Lindbäcks husmoduler. Med det här samarbetet finns stora fördelar både miljömässigt och ekonomiskt och ambitionen är att vi kan utveckla detta samarbete ytterligare, säger Johnny Johansson, affärssamordnare Sveaskog.
Lindbäcks fortsätter att leta lösningar för transporter till sjöss, nu med Mälardalen i fokus.
– Vi skickade volymer med fartyg i höstas, ett test som föll väl ut och nu lastar vi en ny omgång med fartyg ner till Malmö. I veckan kommer vi också att besöka och utvärdera möjliga hamnar för att skeppa volymer med fartyg även till Mälardalen. Att transportera husmoduler som returlast med fartyg som lossat last i Piteå hamn är ett både ekonomiskt och miljömässigt hållbart alternativ, säger Lars Wallgren, logistikchef Lindbäcks.