Mättnad i byggvaruhandeln
I april blev tillväxten i byggmaterialhandeln återigen positiv efter mars månads negativa utveckling. Branschens försäljning ökade med 7,9 procent mätt på jämförbara butiksenheter och i löpande priser. April i år innehöll två försäljningsdagar fler än april i fjol, vilket betyder att en kalendereffekt har påverkat utfallet positivt. Den ackumulerade tillväxten för perioden januari till april landade på 2,4 procent.
– Efter tappet i mars vände det i april och byggmaterialhandeln växte igen. Det beror till stor del på svaga jämförelsetal från april förra året och på att arbetsdagarna var fler i april i år på grund av den tidiga påsken. Analyseras mars och april tillsammans undkommer man påskeffekten och då uppvisar branschen tecken på mättnad med en försäljning som minskade med 0,9 procent, säger Monica Björk, vd på Byggmaterialhandlarna.
– Osäkerheten på bostadsmarknaden och införandet av det nya amorteringskravet påverkar också byggmaterialhandeln då det leder till en lägre omsättning på bostadsmarknaden. När konsumenter flyttar tenderar de att vilja bygga om och göra i ordning bostaden, vilket under många år har gynnat byggmaterialhandeln i och med att bostadspriserna ökat och omsättningen varit hög. En trögare marknad får därför en negativ effekt på försäljningen av byggmaterial, avslutar Monica Björk.