Tjänster allt viktigare i bygghandeln
Bygghandeln fortsätter att öka sin omsättning, men i dag ligger hela tillväxten i ökad e-handel. Den förändrade handeln innebär nya villkor för handeln och deras leverantörer, med ökande krav på färdiga och standardiserade produkter och med fokus på mer färdiga produkter.
Det är några punkter som diskuterades vid Trämarknaden i Karlstad den 23 november.
Den ökande e-handeln ställer krav på att slutkunderna ska kunna veta vilka egenskaper produkten har, något som underlättats av standardiseringar som Vilma Bas. Men ett ökat fokus på slutkunden har även inneburit efterfrågan på mer färdiga produkter, något som är tydligt även i den brittiska bygghandeln. Det bekräftade David Hopkins, chef för Timber Trade Federation, som gärna ser mer utvecklade produkter i hyllorna.
- Vi arbetar tillsammans med Svenskt Trä för att informera och utbilda bygghandlarna, så att de tar tillvara värdet av trävaror i stället för att i första hand använda priset som konkurrensmedel. Med mer färdiga produkter kan handlarna sälja mer och få snabbare flöde av produkter ut till slutkunderna.
En annan del i diskussionen vid Trämarknaden handlade om betalningsvillkor. Anders Ek, SCA, ville se ett åtagande från bygghandeln att betala inom 30 dagar, en utveckling som skett i andra delar av näringslivet. Ulf Gustavsson, vd vid Byggmaterialhandlarna, manade till formaliserade förhandlingar mellan branscherna.
- När vi tar upp kommersiella frågor brukar vi få höra att handlarna och deras kedjor vill hantera sådana frågor själva. Men vänder sig träleverantörerna till oss med ett formellt förslag så kan vi lättare få igång en förhandling.