Ikea i nytt logistikläge
Tanken med det nya lagret, som är på 26 000 kvadrat och har omkring 20 000 pallplatser, är att komma närmare den kraftigt växande e-handelsmarknaden.
För det är i storstäderna som e-handeln ökar mest, konstaterar Peter Nilsson.
– Visserligen har storstadsbor färre kilometer till närmaste Ikea-varuhus, men närhet mäts inte bara i kilometer, utan också i tid. Många saknar bil, och trafiken kan vara trög, så att ett varuhusbesök ändå blir tidsödande. Därför e-handlar allt fler storstadsbor, säger han.
Ikeas e-handel har ökat med 15-20 procent årligen under de senaste åren. Kraven från kunderna på precision och snabbhet ökar också.
– Vi kommer att kunna ge kunderna större valfrihet när det gäller tidpunkt för leverans, och det kommer att gå snabbare säger Peter Nilsson.
På Ikea räknar man med att deras e-handel kommer att fördubblas till 2020.
Det nya lagret är speciellt på det sättet att både stora linjelastbilar och mindre distributionsbilar för hemleveranser utgår härifrån.
Platschefen Joakim Eskilsson visar runt. Samma morgon klockan 8 lämnade den första bilen lagret.70 personer arbetar här redan, och arbetsstyrkan kommer snart att uppgå till 100 personer.
En effektivitetshöjande fördel med det nya lagret är också att plockning av mindre och mer skrymmande gods är separerat. Nere på det stora lagergolvet hör truckar och hämtar stora artiklar. Uppe på en entresolvåning finns lagret för mindre föremål som kan plockas i lådor. Den hanteringen går snabbt eftersom många ordrar kan plockas samtidigt.
– En komplicerad order, som exempelvis ett kök, plockas både nere och uppe, säger han