Många vill ha smartare hem
Mer än var tredje svensk önskar sig ett hem som gör vardagslivet lättare och spar kostnader, och det blir kvinnorna som kommer att driva igenom det smarta hemmet. Det framgår av en trendrapport som framtidsforskningsföretaget Kairos Future tagit fram på uppdrag av dörr- och fönstertillverkaren Inwido.
Rapporten baseras på en omfattande enkätundersökning bland 3 000 bostadsägare i Sverige, Danmark, Norge, Finland och England.
Enligt rapporten anser sig 40 procent av de tillfrågade veta vad ett smart hem är. Nästan lika många, 38 procent, är intresserade av att ha det. 12 procent av de tillfrågade anser sig redan ha ett smart hem. I dessa fall handlar det i stor utsträckning om gröna och kostnadsbesparande energilösningar som solceller, samt säkerhetslösningar som uppkopplade larmsystem.
- Det finns ett stort intresse, vilket visar att industrin nu måste lyssna närmare på konsumenterna och vad de vill ha. Därför har vi tagit fram den här rapporten, säger Henrik Hjalmarsson, vd vid Inwido Sverige. Här finns också ett genusperspektiv: Den teknikintresserade mannen har gjort sitt för att göra hemmet smartare. Nu tar kvinnan över eftersom hon enligt enkäten i större utsträckning beslutar om inköp för renovering.
– Vi på Inwido följer utvecklingen nära, vi ligger långt fram och har redan lanserat fönster, dörrar och persienner med ”smarta” funktioner. Det är ett område som vi vill utveckla ytterligare, säger Inwido:s koncernchef Håkan Jeppsson i rapporten.