Obs Interiör blir möbelkedja
Obs Interiör har nu bytt både namn och skepnad. I och med norska Skeidars inträde räknar man med att kapa åt sig 15 procent av den svenska marknaden. Och en förhoppning är att ta fram nya, egna möbelmärken.Karin LepikkoDet var vid årsskiftet som Obs Interiör formellt fick nya ägare. KF behöll 33 procent av aktierna medan övriga 66 delades lika mellan Det Norske Möbelsenter, som ägs av den norska kooperationen, och Skeidar som ägs av familjen Andresen.Att detta är början till ett nytt liv har vi kunnat se under den senaste tiden. Företaget har presenterat sina möbler i en annonskampanj av sällan skådat slag. Och detta är bara början.Svenska Skeidar tillhör nu en koncern som omsätter 3,5 miljarder. Och marknadsföringsbudgeten för de närmaste åren ligger på ungefär 100 Mkr .Mer kvalitetsmöblerSortimentet påverkas också. Inriktningen är alltjämt kvalitetsmöbler. Och tyngdpunkten ligger på stoppmöbler, förvaringsmöbler och sängar. Av det som syns i annonserna är dock stilen stramare, i sann 90-talsanda.- Vi har redan bytt ut 80 procent av det tidigare sortimentet. Men det känns viktigt att poängtera att 75 procent av vårt sortiment tillverkas i Norden, säger George Högsander, VD för Skeidar i Sverige.Idag finns ett tiotal Skeidar-butiker i Sverige. Målet är att växa till 25 stycken. Man kommer i första hand att vända sig till befintliga möbelhandlare. Samarbetet sker på franchisingbasis. Den butik som väljer att ingå i Skeidar-kedjan garanteras ensamrätt inom ett visst geografiskt område.Samtliga butiker kopplas upp on line med datorn på centrallagret utanför Oslo. Från samma lager, som omfatttar 30 000 m2, sker alla leveranser. Större butiker kan få leveranser dagligen.Ingen variationButikerna blir renodlade, effektiva säljkanaler, utan någon större individuell variation vad gäller utbud. Detta, i samband med att alla varor levereras från ett centrallager, visar på likheter med Ikea. Finns det fler?- Nej, prismässigt kan vi inte ta upp kampen med Ikea. Vår nisch är möbelfackhandelns. Man får inte glömma att Ikea visserligen omsätter ett par miljarder. Men övriga sex miljarder står ju fackhandeln för, säger George Högsander.Ytterligare en likhet finns dock. Med en inköpsbudget på 1,2 miljarder blir Skeidar en mäktig kund hos underleverantörerna.Skeidar vill dock skära ner antalet underleverantörer. Detta för att få ett närmare samarbete som också är lättare att kontrollera. Om underleverantören finns i Sverige, Norge Finland eller Danmark tycks inte ges någon avgörande betydelse. Det viktigaste är att man kan leva upp till de krav som ställs.- Vår inköpsstrategi kommer att vara att ha så få agenter som möjligt. Vi vill köpa direkt från tillverkaren.Vad gäller kvalitet och leveranstider kommer man att kunna diktera sina egna villkor. Och detta är en position som ska utnyttjas, menar George Högsander.Dålig leveranssäkerhet- Jag har ju jobbat inom verkstadsindustrin och med den erfarenheten blev jag förvånad över hur dålig leveranssäkerheten är inom träindustrin, säger han.- Till skillnad mot Ikea så köper vi ju fortfarande en hel del standardprodukter. Produktkvaliteten kan vi inte klaga på, men leveranssäkerheten måste förbättras. När vi anlitar en underleverantör kommer vi att kräva garantier för detta.En viktig skillnad mot förr blir möjligheten att ta fram egna märken.- Det är en målsättning vi har. Det kan vara våra egna märken, eller leverantörens egna märken som vi har ensamrätt på.Koncernen har en produktorganisation som jobbar med att söka upp både nya produkter och leverantörer. I vilken utsträckning formgivare anlitas är inte bestämt. Någon uttalad ambition att använda sig av formgivare finns inte.Ingen möbelperson- Jag är inte rätt person att uttala mig om formgivning. Jag är egentligen ingen möbelperson. Jag kom in i Obs Interör 1993 för att omstrukturera företaget. Då skulle alla butiker in i ett bolag. George Högsander har tidigare arbetat som bland annat godschef hos SJ och marknadschef hos Vin- och Spritcentralen. När han kom till Obs Interör stretade företaget i motvind på grund av lågkonjunkturen. Och att skaffa en ny delägare blev ett sätt att komma ur svackan. Högsander är mycket nöjd med den nya samarbetspartnern. Att söka sig utomlands var ingen medveten strategi.Men Skeidar och DNM (Det norske Möbelsenter) kunde erbjuda störst möjligheter till expansion. De båda företagen omsatte 2,6 miljarder kronor förra året och har 50 butiker i Norge.- På det här sättet kunde vi lämna varuhuskonceptet bakom oss och bygga upp en heminredningskedja i Sverige, säger George Högsander.