23948sdkhjf

Sågad kilometerskatt får mer kritik

Under onsdagen bjöd Transportföretagen in till ett samtal om det mycket omdebatterade förslaget om en vägslitageskatt – ett förslag som regeringen hunnit ta avstånd från innan det ens lanserats. På plats var bland andra Karolina Boholm, transportdirektör för Skogsindustrierna. – Jag tror inte att det har undgått någon att Skogsindustrierna tycker att kilometerskatt är ett dåligt förslag, menade Karolina Boholm.
Karolina Boholm menade att förslaget innebär en skatt på avstånd, och menar att hela idén borde förpassas till papperskorgen.

Regeringens utredare lade under tisdagen fram förslaget om vägslitageskatt, eller kilometerskatt som den kommit att kallas. Förslaget går i korthet ut på att svenska och utländska lastbilar över tolv ton ska beskattas på samtliga vägar i Sverige. 0,38–1,69 3,8-16,9 kronor per milkilometer beroende på lastbilens egenskaper. De lastbilar skogsindustrin använder hamnar främst i spannet 11,8-12,8 kr per milen.

Samma regering som tillsatte utredningen och skrev utredningsuppdraget har nu backat från förslaget och kritiken fortsatte på seminariet. Till exempel kommer hanteringen av skatten att vara både dyr och komplicerad. Kontroll ska bland annat ske med kameraövervakning och bemannade vägkontroller, vilket skulle innebära ytterligare tryck på svensk trafikpolis.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094