23948sdkhjf

Avestasamtal med fokus på infrastruktur

Nyligen arrangerades Avestasamtalen för fjärde gången. Vid detta årligt återkommande forum diskuteras svensk basindustris framtid. I år var det infrastrukturfrågorna som stod i centrum.
Det var ett rekordstort intresse med drygt 170 personer från politiken, näringsliv, offentlig sektor och fackförbund som samlades i Avesta.

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg inledde med att presentera Regeringens satsning Smart Industri, som är en strategi för att främja industrins utveckling och konkurrenskraft. Ett av strategins fokusområde är hållbar produktion.

– Vi har som mål att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Skogen är en enorm tillgång i den omställning som nu pågår, säger Mikael Damberg.

Mikael Damberg talade även om digitaliseringens möjligheter, vikten av kompetenslyft industri och utvecklingsmiljöer för nya innovationer.

Under dagen var behovet av ökat underhåll av järnvägen något som flera aktörer lyfte fram. Stora Ensos sverigechef Per Lyrvall instämmer i detta önskemål och framhåller vikten av att godstrafiken prioriteras.
– Vi skulle önska att det blev tillåtet med tyngre och längre lastbilar och tåg, både för industrins effektivitet och miljöns skull, säger Per Lyrvall.

Företagsrepresentanterna på plats var överens om att den planerade vägslitageskatten skulle slå hårt mot industrin, och att det inte heller är praktiskt möjligt att ersätta lastbilstransporter med andra transportsätt överallt i Sverige.

– För skogsindustrin skulle den planerade vägslitageskatten innebära ökade kostnader med två miljarder kronor per år, vilket skulle ge allvarliga konsekvenser för konkurrenskraften, säger Per Lyrvall.

Regeringen kommer att fatta beslut om vägslitageskatten under våren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064