Mentor Communications får dansk ägare
Sveriges ledande medieverksamhet inom branschmedier, Mentor Communications AB, är sålt till Danmarks ledande medieverksamhet inom branschmedier, Nordiske Medier koncernen.
Nordiske Medier ingår i NORDJYSKE MEDIER, som är en av Danmarks största mediekoncerner. Nordiske Medier är en av Skandinaviens största aktörer inom B2B-medier med 23 olika medier och branschportaler till näringslivet. Nordiske Medier har 125 medarbetare i Ålborg, Köpenhamn, Göteborg och Oslo och en omsättning på c:a 150Mkr.
Mentor utger 23 olika branschtidningar, har 80 medarbetare i Lidingö och Helsingborg och en omsättning på c:a 120Mkr. Mentor grundades för 32 år sedan av Egmont och Mikael Heinig.
”Mentor har under en längre tid varit till försäljning, och jag är mycket trygg med att överlåta det framtida ägarskapet till Nordiske Medier och verksamhetens moderbolag Nordjyske Medier,” säger Mikael Heinig, och tillägger. ”Det tecknar sig nu en spännande framtid för Mentor med tillförsel av Nordiske Mediers digitala kompetens samtidigt som kapitalbasen i Mentor förstärks.”
Genom förvärvet blir Nordiske Medier den i särklass största aktören inom B2B-medier i Skandinavien. Nordiske Mediers VD, Morten Petersen, säger att det finns stora synergieffekter inom såväl print och digitalt som inom event och expos, och att företaget avser använda alla starka varumärken för att utveckla nya produkter.
”Vi se fram emot att få Mentor med i koncernen. Mentor är mycket starka på print- och eventområdet, där de driver de ledande medierna inom ett stort antal branschområden. Det kan vi tillsammans bygga vidare på samtidigt som vi kan stärka Mentors digitala verksamhet.” säger Morten Petersen.
Till ny VD för Mentor Communications AB har utsetts David Hindfelt. Mikael Heinig kommer att arbeta som rådgivare samt ingå i styrelsen. Styrelsen i Mentor Communications AB kommer framöver att bestå av Mikael Heinig, Claus Hovge Andersen, kommersiell direktör i Nordjyske och Morten Petersen, verkställande direktör i Nordiske Medier.
Efter sammanslagningen sysselsätter Nordiske Medier c:a 100 medarbetare i Sverige, c:a 100 i Danmark och ytterligare fem medarbetare i Norge. Totalt driver och äger Nordiske Medier
50 digitala medier samt 30 printmedier, som skickas till 450 000 nyhetsbrevsmottagare och till motsvarande antal läsare av printmedierna.