23948sdkhjf

Designstudio får uppdrag vid möbelmässa

Till Stockholm Furniture & Light Fair 2017 har designstudion Form Us With Love fått uppdraget att utforma ett koncept för att strategiskt utveckla Greenhouse, mässans hall för fristående oetablerade designer. Tillsammans med studenter från Berghs School of Communication har de tagit fram en aktivitet som omfattar ett mentorskap som pågår under ett år.
– Till mässan 2017 gav vi Form Us With Love ett nytt uppdrag. Istället för att ge Greenhouse en visuell gestaltning, ville vi att de skulle ta fram ett koncept som gynnar mötet mellan unga formgivare och branschen, säger Cecilia Nyberg, projektchef för Stockholm Furniture & Light Fair.

Inför mässan 2016 skickades en enkät till Greenhouseutställare med frågor om behov, förväntningar och framtid. Av svaren framgick att det fanns ett gap mellan de som varit yrkesverksamma i några år och nya i branschen.Det framstod också att det fanns många unga designer som upplevde att det fanns brister i utbildningen, som kunskap om affärsmässighet, juridik och produktion.

Under hösten har Form Us With Love tagit hjälp av elever från Berghs för att hitta en aktivitet som utvecklar Greenhouse. Tillsammans med studenterna Fredrik Nyhlén och Sarah Bengtsson från kursen Strategisk Design har Form Us With Love arbetat fram en aktivitet som omfattar ett mentorskap som pågår under ett år.

– Hade vi fått möjligheten att få vägledning, konkreta råd eller kunnat få en knuff i rätt riktning både vad gäller den konkreta delen av designyrket och att få enkla tips från någon som bara haft ett par år i branschen hade betytt så oerhört mycket. Detta istället för att skapa hela sin resurs -och erfarenhetsbank helt från noll, berättar John Löfgren, Form Us With Love, som ställde ut i Greenhouse för 10 år sedan.

Till Stockholm Furniture & Light Fair 2017 utses fem mentorer med lång erfarenhet från branschen. Dessa väljer varsin adept under mässans första dag.

– Trots att branschen är förhållandevis liten är den väldigt sluten, man delar inte alltid med sig i onödan. Genom fördelarna med ett mentorskap vill vi visa på värdet av att dela med sig av sin erfarenhet. Det kan göra fundamental skillnad för någon som står på tröskeln till en ny bransch, menar John Löfgren.

Greenhouse har också fått en ny grafisk profil. Den har tagits fram av Filip Lindén och Joel Wennström från Berghs.

Till Greenhouse inbjuds formgivare och designskolor från hela världen. En jury gör sedan det slutgiltiga urvalet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125