Leverantörer måste bli mer offensiva
Svenska företag som vill leverera till möbeltillverkare behöver bli mer offensiva. – Den som har ett nytt material eller en bra process får gärna höra av sig till oss. Men marknadsför hela ert företag, inte bara det ni vill sälja, sade Kurt Tingdal, vd för Offecct, vid TMF:s seminarium i Jönköping.
– Vi tror på svensk produktion och hoppas kunna fortsätta så, säger Kurt Tingdal. Han pekade på vikten av att underleverantörer tar initiativ och själva etablerar kontakt med företag de vill leverera till.
I dag räcker det dock inte med att försöka sälja in en ny produkt eller en viss produktionskapacitet. I dag är helheten viktigare än någonsin. Systemlösningar, underleverantörens egna visioner, kvalitet, uthållig produktion, spårbarhet och arbetsmiljö är frågor som bara blir viktigare. Behovet av ett förtroendefullt samarbete med underleverantörer i sådana frågor är en tung faktor för att anlita svenska leverantörer.
Mer om TMF:s seminarium i Jönköping i NTT nr 5 som kommer ut i nästa vecka.