Martinsons kör mer fossilfritt
De senaste två åren har en av Martinsons stora transportörer, Johanssons Åkeri, kört med biodieseln RME under sommarhalvåret och diesel resten av tiden. Nu tar företaget ett steg till.
Martinsons ser övergången till HVO som ett led i det kontinuerliga miljöarbetet inom företaget.
– Vi ser våra transporter som en viktig del av resten av verksamheten. Med HVO får vi ännu lägre koldioxidutsläpp och minskar våra klimatavtryck ytterligare. Det går hand i hand med det företag vi vill vara, säger Ulrika Wågberg, inköpschef på Martinsons.
HVO är en förnybar drivmedelskomponent som kan blandas med eller helt ersätta diesel. Eftersom Johanssons Åkeri redan tidigare anpassat sina motorer till RME krävdes det inga större åtgärder för att övergå till HVO.
– Det är bättre än RME av flera orsaker. Det ger ännu lägre koldioxidutsläpp, och samma förbrukning per mil som diesel. Dessutom är det driftsäkert eftersom det inte är beroende av temperatur på samma sätt som RME. Vi har testkört med HVO under en kall period med neråt 30 minusgrader utan problem, så det känns väldigt stabilt, säger Ulrika Wågberg.
På Johanssons Åkeri i Bygdsiljum är man nöjda med resultatet och utfallet av testkörningen med HVO.
– Det är lite tidigt att utvärdera det, men som det ser ut så verkar det fungera utan problem, säger Roger Johansson, vd på Johanssons Åkeri.