32 000 000 000 kronor i vinst
Ikeas vinst för verksamhetsåret 2015, som slutade den 31 augusti, var efter skatt 3,5 miljarder euro, motsvarande cirka 32,4 miljarder kronor. Förra året hamnade vinsten på 3,3 miljarder euro.
- Vi har ett bra år bakom oss, då vi gjort betydande investeringar inom hållbarhet, att förbättra erbjudandet till våra kunder och genom att vara mer tillgängliga, säger Peter Agnefjäll, VD och koncernchef.
Merparten av tillväxten är från jämförbara varuhus, men även nya varuhus och fortsatt utveckling av e-handel har bidragit till resultatet. Även om tillväxten är jämt fördelad över de flesta marknader så visar Tyskland rekordtillväxt samtidigt som södra Europa har en positiv utveckling. Den nordamerikanska marknaden fortsätter att gå bra och den nyaste marknaden, Sydkorea, visar bättre försäljning än väntat.
Den fortsatta tillväxten möjliggör för koncernen att stärka sin kärnverksamhet: i befintliga varuhus, inom e-handel men också genom nya butiksformat för att möta kunderna behov. Dessutom görs betydande investeringar inom förnybar energi samt i produkter som möjliggör för fler att leva ett mer hållbart liv hemma.
- Satsningarna på klimatförändringarna är en drivkraft för innovation och en möjlighet att göra vår verksamhet ännu bättre, säger Peter Agnefjäll. Han fortsätter – Jag är extra stolt över att vi under det senaste året har sålt fler än 90 miljoner lampor och armatur med LED-teknik. Det innebär inte bara lägre kostnader för miljoner hushåll utan även betydande energibesparingar, säger Peter Agnefjäll.
På Miljökonferensen avslöjade Ikeas hållbarhetschef, Steve Howard, att företaget har planer på att börja sälja solpaneler i varuhusen
Ikeakoncernen fortsätter att dela framgången med sina medarbetare. Under verksamhetsåret 2015 avsattes 105 miljoner euro till lojalitetsprogrammet som heter ”Tack! ”. Totalt har 305 miljoner euro avsatts till programmet sedan det startades 2013. För de anställda i Sverige betyder det att 14 000 kronor extra avsätts till pension.