23948sdkhjf

Svenskt trä i framtidsmaterial

Framtidens lätta och bränslesnåla bilar kan tillverkas av material från svenska skogar. Forskningsinstituten Innventia och Swerea Sicomp har i ett unikt samarbete tillverkat den första ”demonstratorn” av kolfiberkomposit från barrvedlignin.
Nu börjar resultaten komma från de senaste årens satsningar på testbäddar och infrastrukturer för forskning och utveckling med målet att förverkliga visionen om nya lättviktsmaterial från skogen. Forskningsinstituten Innventia och Swerea Sicomp som båda ingår i Rise, Research Institutes of Sweden, kan som första aktörer i världen visa upp en komposit baserad på 100 procent barrvedslignin i en så kallad demonstrator, en produkt som ska visa materialets möjligheter.

Kolfiberkompositer är lätta och starka och har många användningsområden. Det som idag huvudsakligen begränsar efterfrågan är den höga kostnaden varför kolfibrer idag främst används i produkter där prestanda är viktigare än pris. Genom att introducera kostnadseffektiv ligninbaserad kolfiber skulle materialet även kunna användas i så kallade bulkprodukter med bredare användning.

Demonstratorn, en sandwichkonstruktion med balsaträ som laminerats med kolfibrer, är första beviset på att det går att tillverka ligninbaserad kolfiber även om det fortfarande sker i laboratorieskala. Redan nu pågår tillverkningen av ännu en demonstrator, en modellbil som drivs av ligninbaserat batteri.

– Vår första demonstrator hjälper oss att förstå vad vi behöver fokusera på i vårt F&U-arbete, så det känns värdefullt att vi nu tagit ett stort steg framåt i värdekedjan, säger Per Tomani, Fokusområdeschef Lignin & Kolfiber, Innventia. Ett av de största behoven nu är att skala upp till en kontinuerlig produktionsprocess så vi kan identifiera de utmaningar som alltid uppkommer vid uppskalning. Vi hoppas att både näringsliv och samhälle vågar satsa på en sådan uppskalning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094