Svenskt möbelevent lockar Europas arkitekter
Swedish midsummer design weekend har blivit eftertraktad. - De arkitekter och journalister som får vår inbjudan blir jätteglada, säger projektledare Anders Wisth.
I år var det tredje gången gillt.
- Det var fantastiskt lyckat, säger projektledare Anders Wisth.
Eventet har blivit mer känt hos målgruppen.
- Första gångerna märkte vi en viss försiktighet bland de inbjudna: Vad är det egentligen vi kommit till? Men nu vet besökarna att de behandlas respektfullt, att det råder en bra avvägning mellan produktinformation och upplevelse, säger Anders Wisth.
I somras, precis som tidigare. besöktes företagens showrooms i Stockholm. Det ordnades också en midsommarfest på Fjäderholmarna. Nytt för i år var ett besök till ett världsarv: Skogskyrkogården i Enskede i Stockholm.
Som samarbetsprojekt är Swedish midsummer design weekend något av en framgångssaga. Det beror på att företagen och deras agenter "äger" eventet, säger Anders Wisth.
- De här 14 företagen har investerat i eventet som ett team. De har hittat sin profil och det har uppstått en arbetsgemenskap.
De gör också ett noggrant urval av gäster.
- Agenterna lämnar listor med personliga förslag på lämpliga arkitekter och journalister. Till de utvalda görs sedan ett personligt utskick. Nästan alla som får inbjudan blir jätteglada, säger Anders Wisth.
Beslut har redan tagit om att det blir en Swedish midsummer design weekend nästa år.
- Företagen märker av konkreta effekter i form av order eller förfrågningar, säger han.
Bilden: Projektledare Anders Wisth har varit med sedan starten. Foto: Nils Lindstrand.