Fler polska fönster till Sverige
40 procent av de fönster och dörrar som tillverkades i Polen 2014 gick på export. Ökningen kan bland annat bero på ett statligt branschprogram.
Ökningen tros delvis bero på ett branschprogram. Fokus har varit på marknadsföringsaktiviteter i fem så kallade målländer: Tyskland, Frankrike, Italien, Tjeckien och Sverige.
Störst mottagarland är Tyskland. Var tredje polsktillverkad dörr eller fönster exporterades dit. Värdet av exporten till Tyskland ökade under de tre första kvartalen 2014 med nästan 38 procent, jämfört med samma period 2013.
Ett annat målland som utmärker sig är Sverige. Fönster- och dörrexporten hit ökade med 22 procent under perioden. Det innebär att Sverige stod för den näst största importökningen av målländerna.
Branschprogrammet har bland annat hjälpt polska tillverkare att delta i mässor och seminarier utomlands. Generella marknadsföringskampanjer, bland annat i tidningar, har också genomförts.
Den polska statens satsningar på fönster- och dörrindustrin har fått en hel del kritik från andra europeiska tillverkare. Detta eftersom marknadsföringsaktiviteterna riktade mot andra EU-länder främst finansierats med EU-medel. Detta, menar kritikerna, har gett Polen orättvisa konkurrensfördelar.
Bilden: Fakro tillhör en av Polens starka fönsterexportörer. Bilden är från byggmässan Budma i Poznan. Foto:Karin Lepikko