Val av byggmaterial styr klimatpåverkan
En träbro släpper ut nära hälften så mycket växthusgaser under sin livstid jämfört med en betongbro. Material och underhåll står för den allra största delen av utsläppen. Det visar en ny studie.
– I dagens klimatdebatt talas det mycket om vikten av låg klimatpåverkan när det gäller själva byggandet och transporter. Vår studie visar att dessa spelar betydligt mindre roll än klimatpåverkan från material och underhåll. Och träet vinner stort på de här punkterna, säger Peter Jacobsson, utvecklingschef på Martinsons Byggsystem i ett pressmeddelande från Svenskt Trä.
Studien visar att träbron släpper ut 79 ton fossila CO2-ekvivalenter under sin livstid jämfört med betongbron som släpper ut 127 ton.
– Trafikverket bygger drygt 150 vägbroar varje år. Därtill kommer andra typer av broar och de som byggs av kommuner och privata aktörer. Broprojekten innebär en avsevärd klimatpåverkan, så det här är viktig kunskap för alla aktörer inom branschen, säger Johan Fröbel, rådgivare trä- och limträprodukter hos Svenskt Trä.
Den jämförande studien utgår från en befintlig vägbro utförd i betong i Åstorps kommun. Betongbron fick nyligen en helt ny betongöverbyggnad på befintliga betongfundament.
I studien togs data fram för en överbyggnad i trä med likvärdig prestanda till det befintliga broläget.
Studiens beräkningar omfattar hela vägen från vagga till grind, alltså från råvarans utvinning till dess bron står på plats samt underhåll i de 80 år som är båda broarnas tekniska livslängd.
Martinsons har medverkat i LCA-studien tillsammans med Moelven Töreboda. Bägge företagen ingår i Svenskt Träs Träbrogrupp.
Bilden: Träbro i Bjästa byggd av Martinsons. Foto: Kristofer Lönnå.