23948sdkhjf

Ceos gör egen Träbarometer

Trä- och skivgrossisten Ceos skapar sin egen Träbarometer. Varje kvartal kommer de att skicka ut ett frågeformulär till sina drygt tusen kunder inom snickeri- och möbelindustri.
Svaren kommer att sammanställas till en konjunkturbarometer.

- Eftersom vi har långt fler än tusen kunder kommer indexet att bli en värdemätare för hela snickeribranschen, skriver Ceos i ett nyhetsbrev.

Hur är konjunkturläget i snickeriindustrin? Hur god beläggning har de i sin produktion? Vad tror de om framtiden?

- Alla dessa frågor är intressanta för oss som jobbar i branschen. Vid kundmöten märker vi att många vill veta hur den egna verksamheten står sig jämfört med kollegornas. Många index finns på marknaden men de speglar inte verkligheten för möbel- och inredningsrelaterad industri, hävdar Ceos.

Varje kvartal kommer kunderna att få ett frågeformulär där de kan svara på hur beläggningen är i produktionen - och vad de tror om den närmaste framtiden.

- Vi kommer att behandla alla svar anonymt men eftersom man själv varit med och svarat så kan man jämföra sitt eget svar med övriga branschens.

För Ceos egen del ses svaren som hjälp i inköpsarbetet. Det underlättar för dem att ha "rätt produkt i rätt kvantitet vid önskat tillfälle".

- Men det kan också handla om planering av turbilar och personalbeläggning på såväl lager som innesälj, enligt Ceos.

I månadsskiftet februari-mars skickar de ut den första enkäten till sina kunder via e-post.

Fotomontage: Ceos.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094