De flesta vill ha återanvändbara arbetsmöbler
77 procent av allmänheten är positiva till återanvändning av möbler på arbetsplatsen. 83 procent anser att det är viktigt att inredning som måste kasseras återvinns. Input Interiör lanserar nu inredningsalternativ med fokus på hållbarhet.
- Attityden hos allmänheten är tydlig. Vi kan inte slita och slänga, byta ut och kasta inredning som om det inte fanns någon morgondag, säger Mille Milehem på Input interiör.
- Idag producerar och konsumerar de flesta företag och organisationer möbler och inredning linjärt i motsats till cirkulärt. Vi använder jordens resurser, producerar produkter, konsumerar och nyttjar dem i några år. När nya behov uppstår kastas inredningen oftast ut och nytt köps in. Ofta hamnar fullt duglig inredning på tippen eller i ett bortglömt förråd, skriver Input Interiör i ett pressmeddelande.
Det fungerar inte i längden, anser de.
- För oss som leverantör känns det helt klart inte bra. Input interiör levererar inredning för 1,3 miljarder kronor per år. Det innebär väldigt mycket bra inredning som förtjänar ett liv längre än en kund, ett behov, en placering. Vi vet att bra inredning har ett betydligt större värde än så, förklarar Mille Milehem, vice vd på Input interiör.
Under en möbels livscykel sker den största miljöpåverkan vid tillverkningen. Ju längre möbeln håller och nyttjas desto mindre blir den totala påverkan.
– Vi har hjälpt företag i många år med att ta hand om deras befintliga inredning, återvunnit och försökt hitta nya ägare till möblerna. Men ansvaret måste börja tidigare än så. Redan i valet av inredning måste möblernas hela kretslopp tas i beaktande. Produkter som är hållbara och förtjänar sin plats på marknaden bör ha förtur, menar Mille Milehem och fortsätter:
– Andrahandsmarknaden av kontorsmöbler håller på att få ett riktigt uppvaknande. Det är spännande och positivt men fortfarande i sin linda. Vi tror att det måste bli enklare och mer fördelaktigt för företag och organisationer att ta sitt ansvar. Ett ansvar som vi som leverantör naturligtvis delar och därför har vi utvecklat Greenified.
Greenified handlar om att inreda offentliga miljöer genom medvetna, hållbara val och ansvarsfull förnyelse. Grundbulten är inredning som uppfyller miljö- och hälsokrav som sträcker sig långt över gällande regelverk och som är skonsamma mot djur, natur och människa.
– Med Greenified nyttjar kunden inredningen så länge behovet finns. När det är dags att förnya eller förändra ges full flexibilitet att göra det men på ett ansvarsfullt sätt. Kunden kan lämna arbetsplatsen som den är medan vi ansvarar för att komplettera, inventera, flytta med, byta ut, montera ner, förädla, sälja vidare, skänka och återvinna inredningen, förklarar Mille Milehem och fortsätter:
– Skillnaden mot andra erbjudanden på marknaden är att ansvaret tas från första dagen och påverkar valet av inredning. Ju bättre och mer långsiktiga kundens val är desto större blir miljövinsten. Dessutom ingår hela förädlingsarbetet i uppdraget vilket sparar både tid och omkostnader för företaget ifråga. De köper inte inredningen utan förvaltar den till nästa ägare genom ett cirkulärt ägandeskap, säger Mille Milehem.