Fokus på produktutveckling
Det är enorma steg i teknisk utveckling som måste tas, men lyckas man kan industrins effektivitet öka och konkurrensen med Asien klaras. Tror man.
Inget att bråka om, kan man tycka, vad har det blivit debatt om egentligen? Jo, kritikerna menar att det finns en risk för att man effektiviserar produktionen av fel saker. En risk som också uppmärksammades på Automationsdagarna i vintras. Facit producerade som vi vet världens bästa mekaniska räknemaskiner, och med en effektiv tillverkning. Tyvärr av en produkt som ingen längre ville ha.
Det är här som kritikerna i Tyskland vill att industrin och staten byter fokus, från effektiv produktion till effektiv produktutveckling. Företrädare för Industrie 4.0 menar för sin del att produktionen ändå måste bli mycket effektivare för att nya efterfrågade produkter ska kunna tillverkas i Europa.
Vid Trämarknaden i Karlstad i november fanns tecken på att den svenska träindustrin har förstått det här dubbla kravet. En huvuddel av marknadsseminariet ägnades åt frågan hur svenska sågverk ska kunna bli bättre och mer lönsamma leverantörer till bygghandeln. Bättre precision i leveranserna var ett krav från byggindustrin. Rätt kvalitet och pris nämndes bara som självklarheter. Det mest intressanta var att man lade fokus på utveckling av rätt produkter. Sågverken vill bli bättre på att lyssna till slutanvändare och i samråd med bygghandeln utveckla efterfrågade och lönsamma produkter för framtiden.
I framtidens utbud i bygghandeln finns trä-produkter med en ökad vidareförädling, inte minst i form av ytbehandling. Här kan även finnas produkter speciellt för höga trähus, liksom produkter i kombination med tjänster som underlättar för kunden. ”Kunden vill inte ha byggvaror, han vill ha en färdig veranda” som någon uttryckte det. Fler tjänster och stöd för kunden underlättas också av att allt fler anställda i bygghandeln har gått utbildning till Certifierad Träexpert, i regi av bygghandeln och Skogsindustrierna tillsammans.
Sågverkens lönsamhet har definitivt potential att öka framöver, om man kan kombinera lönsamma produkter med ett ”Sågverk 4.0”. Eller som Moelvens marknadsdirektör Arthur Selvig sa: På sikt är framtidens lysande!