Moelven går från minus till plus
Resultatet för Moelven Industriers tredje kvartal slutade på 18 miljoner NOK vilket är 46 miljoner bättre än i fjol
Driftsintäkterna under tredje kvartalet blev 2 028 miljoner NOK (1 883) och driftsresultatet slutade på 18 miljoner NOK (minus 28). Driftsintäkterna ökade alltså jämfört med samma tid i fjol, framför allt på grund av stigande priser på färdigvaror för företagen inom Timber och Wood, samt högre aktivitetsnivå och bättre priser för Byggmodulföretagen och Limträ.
Tillförordnade koncernchefen Morten Kristiansen konstaterar att det nu går bättre för Moelven än i fjol och att de är på rätt väg.
- Det är en glädjande resultatförbättring. Rent konkret är det, förutom prisuppgången på färdigvaror från Timber och Wood, driftsförbättringar som har genomförts vid flera av företagen som är huvudorsakerna till resultatframgången. Nu börjar vi se resultatet av det långsiktiga förbättringsarbete som pågått under en tid. Vi lägger ned mycket tid på att tala om för anställda, kunder och andra viktiga samarbetspartners att vi har full fokus på vårt interna förbättringsarbete. Det är full fart i våra verksamheter, säger Kristiansen.
Koncernledningen lägger nu fram en strategi inför Moelvens styrelse där riktningen och de viktigaste satsningsområdena för koncernen under de fem kommande åren pekas ut.
- Många Moelven-företag klarar sig väldigt bra, medan andra har lång väg att gå innan de når resultatmålen. I strategiplanen som gäller fram till 2019 har vi satt upp vissa överordnade ramar och åtgärder för att alla Moelven-enheterna ska nå upp till Moelvens avkastningsmål. Vi kommer oavbrutet att jobba vidare för att förbättra konkurrenskraften, säger Kristiansen.
Koncernen vill först och främst lyfta fram avkastningsbaserade investeringskrav. Det innebär att investeringar utöver rent underhåll bara görs i enheter där vi är säkra på att de klarar kraven.
- För det andra blir det en tydlig fokusering på vardagsrationalisering och den tredje viktiga åtgärden är att skapa kostnadseffektiva produktionsstrukturer med effektiva marknadsstrategier, särskilt på sågverken och i färdigvarudivisionen Wood.
- Vår tredje division, projektdivisionen Byggsystem, ska växa. Rent strukturellt och kompetensmässigt har våra företag i byggsystemdivisionen mycket goda förutsättningar att klara koncernens krav, säger Kristiansen.