Bolist byter färg
Bolist väljer AkzoNobel och Nordsjö som ny färgleverantör.
Bolist-kedjan har det senaste året påbörjat en offensiv satsning. Bland annat har de öppnat ett logistikcenter i Helsingborg, lanserat digitala säljlösningar och e-handel. Allt detta för att ta marknadsandelar och fördubbla butikernas volym fram till 2018.
Bolists medlemsbutiker har enats om att man nu även ska ta ett grepp om färgmarknaden. Detta kommer ske tillsammans med AkzoNobel och varumärket Nordsjö, som är ett av Sveriges starkaste varumärken inom målarfärg.
Medlemsbutikernas mål för Bolist-kedjan är att fördubbla omsättningen och att gå från 4 till 10 procent marknadsandelar fram till 2018. En offensiv satsning som kräver offensiva leverantörer med samma mål. Det gläder oss att AkzoNobel och Nordsjö valt att satsa på Bolist och på vår resa, säger Tomas Fritzon, Bolists vd.
Bolist och AkzoNobel har tillsammans satt en tydlig utrullningsplan och arbetet är redan igång med att bygga en shop-in-shop lösning med ett tydligt färgkoncept. 100 färgbrytningsmaskiner kommer att rullas ut till de butikerna och en lösning med leverans av färdigbruten färg via Bolist varuförsörjning kommer att lanseras.
Bolist-handlarna har en offensiv framtidstro vilket ligger helt i linje med vår vision. Vi vill stärka vår position i Sverige och detta är ett strategiskt steg i vår ambition att vara på ”armlängds avstånd” från våra kunder. Vi ser mycket positivt på detta samarbete med en kedja som har en stark lokal anknytning på de orter de verkar och är övertygade om att vi kan erbjuda Bolist-handlarna en helhetslösning som kommer gynna dem, säger Håkan Möller, Försäljningschef för Akzo Nobel Decorative Coatings AB i Sverige.Under hösten och vintern påbörjas färgbytet i kedjan.
Bilden visar Ruud Joosten, vd för Akzo Nobel Decorative Coatings Global och Bolists vd Tomas Fritzon.