23948sdkhjf

Det kan bli fler 90-tonsbilar i Norrbotten

Försöket med en 90-tons timmerbil mellan Överkalix och Piteå har varit framgångsrikt och nu öppnas nu för fler stora bilar.
Ett samarbete mellan Sveaskog, SCA och Överkalix kommun har öppnat upp för större och tyngre virkestransporter i norra Sverige. Det försök som pågått sedan år 2009 med en 90-tons timmerbil på sträckan Överkalix – Piteå kan i framtiden bli aktuellt även på andra sträckor, skriver Sveaskog i ett pressmeddelande.

– Resultaten från våra studier är väldigt positiva. Miljövinsten med att använda en 90-tonsbil är 20 procent mindre koldioxidutsläpp. Samtidigt har belastningen på våra vägar minskat genom att antalet fordon minskar. 19 varv runt jorden har sparats in med en enda lastbil, säger Thomas Hedlund, logistikchef på SCA .

Överkalix och Piteå är centrum för de lyckade försöken med framtidens lastbil. Sedan år 2009 har det bedrivits avancerade studier med 90-tonslastbil på sträckan mellan Överkalix-Piteå.

För att långsiktigt värna konkurrenskraften för den svenska skogsnäringen har Sveaskog och SCA utvecklat ett samarbete inom logistikområdet. Tillsammans med Överkalix kommun arbetar man för att sprida kunskap till myndigheter och beslutsfattare om vikten av effektivare transporter.

– Skogsnäringen med sågverk och massa- och pappersbruk är väldigt viktig för Sveriges och Norrbottens ekonomi. Vi måste utvecklas för att behålla vår internationella konkurrenskraft. Logistik blir en ödesfråga för skogsnäringen. Vi ligger långt från den europeiska marknaden och har långa transporter till våra bruk och sågverk, säger Patrick Bäckström, affärsutvecklingschef på Sveaskog.

Överkalix är till följd av sitt geografiska läge ett viktigt transportnav, där potentialen finns att använda den nya fordonstekniken som ett komplement till den viktiga järnvägen.

– Från Överkalix kommuns sida ser vi behovet att värna och utveckla de förutsättningar vi har långt upp i norra Sverige för att få ha kvar jobben och våra kommunmedborgare. Skogsbolagen är viktiga och tillsammans kan vi försöka påverka politiker och myndigheter så att de tillåter tyngre virkestransporter på de vägsträckor där det går, säger Birgitta Persson, kommunalråd i Överkalix.

Nästa utvecklingssteg är att jobba för fler 90-tonslastbilar och utökade tester. Det skulle kunna innebära en möjlighet att utveckla terminalverksamheten i Överkalix. Förhoppningen i ett första steg är att använda 90-tonslastbil för virkestransporter till Kalix.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078