Lyft för Nobia under andra kvartalet
Kökstillverkaren Nobia nådde en vinst på 263 miljoner koronor under andra kvartalet 2014. Det är en ökning med drygt 70 miljoner kronor, jämfört med samma period 2013.
Rörelseresultatet exklusive strukturkostnader uppgick till 275 miljoner kronor (249), motsvarande en rörelsemarginal om 8,3 procent (7,6).
Valutakurseffekter påverkade koncernens rörelseresultat med cirka –10 miljoner kronor (–15). Resultatet efter skatt och inklusive strukturkostnader uppgick till 192 miljoner kronor (137), motsvarande ett resultat per aktie om 1,14 kronor (0,81). Operativt kassaflöde uppgick till 175 miljoner kronor (237).
Bruttomarginalen ökade till 42,1 procent (41,2), positivt påverkad av högre försäljningsvärden och lägre materialpriser, vilket endast delvis motverkades av valutakurseffekter och minskade försäljningsvolymer.
Rörelseresultatet ökade huvudsakligen genom den förbättrade bruttomarginalen och kostnadsbesparingar.
Enligt delårsrapporten växte Nobia på den brittiska marknaden men i en lägre takt än tidigare.
Nobias huvudmarknader i Kontinentaleuropa samt de nordiska marknaderna bedöms sammantaget vara oförändrade.
Till tidningen Dagens Industri förtydligar vd Morgen Falkenberg läget i Norden. Han anser att Sverige blir starkare och starkare. I Danmark är folk fortfarande mer oroliga över att investera - men situationen är bättre än tidigare. I Norge har läget gått från "mycket starkt till hyggligt". Marknaden i Finland beskrivs som tuff i ett par år till.