23948sdkhjf

Fiskarhedens Trävaru vill öppna nedlagd järnväg

Fiskarhedens Trävaru AB vill öppna för järnvägstrafik genom att förlänga Västerdalsbanan. Om planerna förverkligas skulle 3 000 - 4 000 lastbilar per år komma bort från en bökig genomfart i Mora.
Fiskarhedens sågverk kan tillsammans med transportföretaget Rush Rail tänka sig att öppna en nu nedlagd järnvägsträcka på Västerdalsbanan, skriver Dalarnas tidningar. Redan i slutet av det här året vill parterna komma igång med trävarutransporter på sträckan. Men en förutsättning är att de kan göras från den nedlagda terminalen i Malung och att järnvägen norr om Malung rustas upp med vägövergångar och signaler. Rush Rail trafikerar redan Västerdalsbanan upp till Vansbro för Trätåg AB. Enligt dem är det "inget jätteprojekt att ta Malungsterminalen i bruk".

Fiskarhedens Trävaru har länge arbetat för att utöka transporterna på järnväg till hamn. Men det är först nu som de tycker att de fått ett vettigt avtal.

- Det skulle innebära både miljömässiga och ekonomiska fördelar för oss. 3 000- 4 000 lastbilar om året skulle komma bort från Vasaloppsvägen och den besvärliga genomfarten i Mora om vi kunde köra till terminal i Malungsfors, säger Fiskarhedens vd Olle Larsson till tidningen.

De berörda företagen ska tillsammans med kommunen, som äger terminalområdet i Malungsfors, driva frågan vidare och hoppas på en snabb lösning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078