Trafikverket valde vägbro i trä
I december 2013 monterade Martinsons en 31 meter lång, tvåfilig vägbro i trä i Mölntorp, sydväst om Västerås.
Trafikverket förespråkade trä som byggmaterial både för att det skulle smälta in i den omgivande miljön och för dess tekniska fördelar.Vägbron ersätter den tidigare överbyggnaden, som var tillverkad i stål och betong.
– Egentyngden är mindre hos en träbro jämfört med en betongbro vilket gjorde att den befintliga underbyggnaden kunde bibehållas. Valet av träbro blev både estetiskt och ekonomiskt mest fördelaktigt, säger Martin Larsson, projektledare på Trafikverket, i ett pressmeddelande från Martinsons.
Träbron levererades till byggplatsen i block som på plats spändes ihop till en broplatta.
– Vi kunde konstruera, tillverka och montera bron på nio veckor, där vårt montage inte tog mer än tre dagar. Dessutom känns det roligt att Trafikverket ser fördelarna med att bygga i trä även när det gäller vägbroar, säger Fredrik Eliasson, chef för konstruktionsavdelningen på Martinsons Träbroar.
Den tekniska livslängden hos bron är 80 år. I tillverkningen av bron har 99 kubikmeter limträ använts, vilket binder 75 ton koldioxid.