Skogsindustrierna kritiserar beslut att stänga järnväg
Trafikverket stänger av järnvägen på sträckan Mellerud-Billingsfors efter jul. Banan används för flera företags transporter av pappersmassa och virke. Beslutet kritiseras hårt av bland andra Skogsindustrierna.
– Det är orimligt att rycka undan benen för fungerande godstransporter för skogsindustrin med några dagars varsel. Förutom de problem det skapar på kort sikt så skulle det öka lastbilstrafiken för företag som valt järnvägstransporter, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, i ett pressmedelande från Green Cargo.
Idag rullar cirka 50 000 ton pappersmassa varje år från Stora Ensos, SCA:s och Södra Cells anläggningar till pappersbruket i Skåpafors. I andra riktningen rullar varje år cirka 1 500 tågvagnar med virke för företagen Specialvirke och Vida. Det är sammantaget volymer motsvarande 2 100 – 2 600 lastbilar årligen, beroende på lastbilars storlek.
– Trafikverket förordar dialog inom järnvägsbranschen men agerar på rakt motsatt sätt nu. Trafikverket ger ingen information om akuta fel på banan så det finns ingen grund för beslutet att med fyra dagars varsel stoppa tågtrafiken. Det här skulle inte ske på vägsidan och självfallet bör åtgärder som nedsatt hastighet och akut underhåll under de närmaste trafikfria veckorna på banan ha kommit före denna tvärnit, säger Green Cargos vd Jan Kilström.
Skogsindustrierna och berörda företag samt Green Cargo önskar ett snabbt besked om att tågtrafiken kan återupptas efter helgerna samt att den trafikfria tiden nu används för underhåll av banan Mellerud-Billingsfors.
- Först därefter kan en fördjupad studie om banans framtid och dess alternativ genomföras av Trafikverket och berörda aktörer, kommenterar Green Cargo. KL