23948sdkhjf

Oavgjort mellan rödgran och kungsgran

77 procent kommer att ha julgran i år och kampen mellan den klassiska rödgranen och den dyrare kungsgranen kan bli jämnare än någonsin visar en färsk undersökning från Hornbach.
Granvalet delar kunderna i två lika stora läger. 28 procent av hemmafixarna kommer däremot att välja plast framför äkta vara och en av de vanligaste orsakerna till detta är allergi.

Julen är en högtid fullspäckad med traditioner och för 77 procent tycks julgranen vara ett viktigt inslag för att julstämningen ska infinna sig på allvar. Huruvida granen ska vara äkta eller inte råder det visserligen delade meningar om. Av dem som ska ha julgran kommer 72 procent att satsa på en äkta variant, och i år är det exakt lika många som förespråkar kungsgran som rödgran. 42 procent av dem som talar för rödgran anser att tradition är den viktigaste anledningen till detta och för 33 procent är det doften som avgör.

Bland dem som föredrar plastgran är det framförallt de praktiska orsakerna som har
betydelse. 30 procent uppger att allergibesvär styr valet och nästan lika många (29%) svarar att de väljer en plastvariant på grund av att den inte barrar. Oavsett typ införskaffar 33 procent sin gran hos en lokal handlare och 32 procent i ett byggvaruhus. En av fem erkänner att de har huggit en gran olovligt i skogen.

De flesta, 38 procent, beräknar att lägga mellan 200 och 499 kronor på julpynt i
år. 15 procent planerar även att följa de senaste trenderna eller att matcha julgranspyntet med den övriga inredningen. För de flesta tycks årets ledord dock vara tradition och 75 procent kommer att klä sin gran med klassiskt pynt.
Även de traditionella julfärgerna kommer att dominera. 45 procent svarar att de kommer att satsa på rött och för 36 procent blir det framför allt guld och silver i granen. Som kronan på verket kommer en majoritet (69%) att fästa en stjärna i toppen medan en av fem (19%) föredrar en spira.

– Under senare år har vi kunnat följa den spännande kampen mellan kungsgranen och rödgranen, säger Andreas Larsson, tf marknadschef på Hornbach. Som bekant skiljer sig dessa åt i pris, men enligt vår undersökning är det endast några få procent som låter granens prislapp styra. När det kommer till köpet av julgran är det snarare tradition, doft och andra egenskaper som spelar roll.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät utskickad till Hornbachs kunder under november månad 2013. Totalt deltog 999 personer i undersökningen. KB
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078