Konsumenter kräver kunskap och kvalitet
Bättre information och hög kvalitet är prioriterade krav hos människor som är på väg att köpa byggvaror. Det är resultatet av en undersökning gjord på uppdrag av byggvarukedjan Bygma.
Undersökningen visar också på att konsumenterna efterfrågar mer information när det gäller kvalitet. Bara 30 procent är nöjda med den information de får i dag.
Tre av fyra svarar att det är viktigt att hantverkaren inför inköp initierar diskussioner om olika kvaliteter på byggmaterial med beställaren. Undersökningen visar att det sker i mindre än hälften av de fall där en hantverkare anlitats och gjort inköpen.
Urban Johansson är vd för Bygma som beställt undersökningen, en bygghandel som själva betonar att de i första hand är inriktade på professionella hantverkare.
– Vår ambition är att, tillsammans med proffsen, jobba vidare med dessa frågor för att få nöjda och välinformerade slutkunder, säger Urban Johansson.
Bygma konstaterar efter undersökningen också att svenskarna tycker om att renovera. Inte mindre än 81 procent uppger att de genomfört en renovering eller nybyggnation de senaste tre åren, alternativt planerar att genomföra en de kommande tre.