Äntligen har det vänt för bygghandeln
- Vi ser nu att privatkonsumenternas förtroende för utvecklingen framåt blir mer positiv. Samtidigt måste dock nybyggnation av villor och flerfamiljsbostäder öka ytterligare. Inte för att vår bransch levererar så mycket till nybyggnation men det sätter igång en rotationsprocess som gör att rörligheten på bostadsmarknaden ökar. Och vår erfarenhet är att när folk flyttar in en ny bostad är man ofta villig att bygga om och bygga till. Och där är våra medlemmar starka leverantörer av material, menar Gustafsson
HUI Research kommenterar utvecklingen så här:
Bygg‐ och järnindex uppvisade stark tillväxt under tredje kvartalet. Försäljningen ökade med 5 procent (totalt butiksinnehav) och med 4 procent (jämförbara enheter). Den starka tillväxten kan bland annat förklaras av den svaga försäljningen under motsvarande kvartal förra året då Bygg‐ och Järnindex minskade med 5 procent (totalt butiksinnehav) respektive 6 procent (jämförbara enheter). I detaljhandeln har försäljningstillväxten varit försiktig hittills i år. Detta beror till stor del på att konsumenterna har prioriterat andra sektorer såsom restaurangbranschen och resesektorn och detaljhandeln har istället fått stå tillbaka något. För konsumenterna, som under en tid sparat in på en del sällanköpsvaror, finns ett uppdämt behov. Konsumentförtroendet (konsumenternas framtidstro) och detaljhandelns konfidensindikator (vad detaljisterna tror om utvecklingen framöver) signalerar tillväxt. Utsikterna för detaljhandeln är något starkare idag jämfört med tidigare i år. Fortsatt positiva signaler och en början på återhämtning för svensk ekonomi är några av anledningarna. Hushållen har ett högt sparande och låga räntekostnader, vilket gör dem köpstarka. Detaljisterna måste få konsumenterna att hitta tillbaka till handeln och locka med annat än varor, något som ger ett mervärde för konsumenterna. E‐handlarna har hittat något som konsumenterna efterfrågar, bekvämligheten i att handla varor på nätet. Kan detaljisterna tillämpa detta och förenkla och göra det lustfyllt för konsumenterna att shoppa kan köpsuget komma tillbaka till handeln. KB