Nya Fanérami förädlar ädla träslag
I somras gick det mer än 100-åriga träföretaget Fanérami i konkurs, för att efter ett par månader återuppstå i samma regi. Den förre vd:n Christian Dahlström är tillbaka i samma stol och ser med tillförsikt på framtiden. De fortsätter med den förändring som redan inletts, att gå från att vara leverantör av fanér till att vara producent av fanérade skivor.
Fanér AB i Mjölby Intarsia, är orden som bildat företagsnamnet. Historien är lång och de riktigt gamla kanske minns fornstora dagar, då intarsian från Mjölby prydde möbler och inredningar världen över.
– Intarsian är historia för oss, även om det är ett underbart hantverk, men det är säker 60 år sedan den hade någon ekonomisk betydelse för företaget och den sisten dekupören gick i pension för nästan 20 år sedan, berättar Christian Dahlström när NTT träffar honom i det vackert boaserade och intarsiasmyckade konferensrummet.
Christian Dahlström ser hellre på nu- och framtid, och säger att då marknad och verklighet förändras måste ett företag följa med. Att man klarat detta är förklaringen till att företaget funnits så länge.
– Intarsian blev omodern och för dyr då lönerna steg för 60–70 år sedan, eller så var det tvärt om att den blev omodern för att den var dyr. När det skedde krympte företaget och riktade in sig på försäljning av ädelträ och fanér som utvecklades till att omfatta även läggning och skarvning.
Man blev återigen större och fick ett riktigt uppsving då försäljningen av jalusier sköt fart, och även om användningen minskar, är det ännu en viktig produkt, som de är störst på i Europa. Då det gäller fanér går hela den europeiska fanérindustrin kräftgång. Massor av fanérverk och serviceföretag har lagts ner. Dels för att användningen sakta minskat till förmån för andra ytor och dels för att fanéren tillverkas och pressas på skivor i lågprisländer, och där de ädla träslagen växer.
– Nu gäller det för oss att möta den utvecklingen och det gör vi genom produktutveckling och ökad förädling. Då snickerier och möbelfabriker inte längre fanérar själva så gör vi det. Men med vår närhet till kunden kan vi erbjuda helt andra produkter, inte minst genom hantverksmässig läggning av fanéret och i mönster med det uttryck som passar produkten.
För att vara konkurrenskraftiga har företaget investerat stora belopp i maskiner, för att klippa och skarva fanér effektivt. Men de har även en snabb kontinuerlig press som klarar stora format. Utöver det har man satsat på en CNC-styrd format såg, en kraftfull kantautomat och flera CNC-centra. Så på ett par decennier har de utvecklats från att skarva ark till att tillverka färdiga skivor till produkter som bord, luckor, tevagnar, eller en inredning.
– Dessutom tror vi fortfarande på jalusin som idé. Det är en oerhört praktisk dörr som tyvärr förknippas med tråkiga kontorsmöbler. Nu har vi jobbat fram en ny typ med det släta tyget utåt som öppnar massor av möjligheter. Nästa steg är att visa marknaden hur snygg en jalusi kan vara, även med träet utåt för den delen, säger Christian Dahlström.
Konkursen i somras förklarar han med ett par företagsköp som ledde till en likviditetskris, men han försäkrar att man åter är på banan och är stabila. Dels köptes ett mindre fanérföretag i Mjölby som nu är helt integrerat i verksamheten, dels Rydsnäs Möbler som är underleverantör av både komponenter och färdiga möbler.
– Det var lite dålig tajming, men det ser vi som avklarat. Båda företagen går bra och har redan ökat personalstyrkan och Rydsnäs berördes inte överhuvudtaget av konkursen, säger Christian Dahlström. Han berättar att man jobbar för fullt och fanérar 15 000 kvadratmeter i veckan. Dessutom är det flera synergieffekter mellan systerföretagen som redan börjar ge resultat.
– Så jag räknar med att vi blir 100 år till!
Klas Björnstedt