Hela livet måste fungera för din nya medarbetare
Det första är förstås att få unga människor intresserade av teknikområdet. Och av teknik och industri över huvud taget. Här har jag i tidigare ledare framhållit behovet av att skryta. Vi har en framtidsindustri som på många sätt bör vara attraktiv. Den är miljömässigt uthållig, den ger utrymme för kreativa begåvningar och den bör ha utsikter att kunna växa.
När vi lyckats med att locka fler unga människor till industrin och till rätt bransch kommer nästa steg: att anställa de bästa i såg- och träindustri och helst i just ditt företag. Här finns uppenbarligen utrymme för förbättringar: ett vittnesmål från FSS konferens slog fast att andra företag och branscher håller sig framme redan under studietiden på många utbildningar och suger upp de mest ambitiösa studenterna. Och som någon påpekade under konferensen: förebilder lockar till efterföljd. De företag och branscher som attraherar de mest framgångsrika studenterna har sedan som regel inga problem med att rekrytera ytterligare.
Högre aktivitet på skolor och utbildningar är alltså ett måste. Kapaciteten för företag att vara ute på skolorna är förstås olika hög, men man kan alltid göra något. Ofta går det att göra gemensamma satsningar.
Men aktiviteterna får inte sluta i och med att sågverk och träindustrier lyckas attrahera duktiga unga tekniker, marknadsmänniskor och administratörer: de ska ju helst stanna också!
Här finns det mycket att tänka på, inte minst för företag på mindre orter. Ska man attrahera och behålla unga begåvningar gäller det att introducera dem på orten, se till att de får kontakt med föreningslivet, att de får en attraktiv bostad, har möjlighet att förflytta sig och att eventuell sambo eller familj också får hjälp att bli hemmastadda.
Långsiktighet och helhetssyn är grundläggande krav för att göra sågverk och träindustriföretag till attraktiva företag.