Kompetens i centrum för FSS
Många medverkande och deltagare betonade att sågverk och träindustrier har mycket att erbjuda, men måste bli bättre på att säga det. Trä är ett framtidsmaterial och det finns många spännande uppgifter som ger nya och unga medarbetare rätt utmaningar. Men andra branscher är bättre på att marknadsföra sig. Inte minst gäller detta skogsbruket, framgick av diskussionerna vid FSS-konferensen i Örebro.
Om sågverket eller träindustrin sedan lyckas rekrytera någon uppstår nästa problem: de bor plötsligt på en mindre ort, har inga unga kollegor och står utanför det lokala sociala livet. – Företagen måste bli bättre på att ta hand om sina nyanställda. Själv hamnade jag direkt efter studierna i ett halvtomt hyreshus i Krylbo och saknade plötsligt ett socialt liv, berättade Lisa Engström, AB Karl Hedin. Mer om FSS-konferensen i Örebro i nästa utgåva av NTT, som kommer ut om två veckor.