"Konsolidering väntar köksbranschen"
Enligt tidningen Dagens Industri har Ikeas andel av försäljningen av kök till privatpersoner ökat till 50 procent.- Det är Ikea som tar andelar och i stor utsträckning driver marknaden. Det gör att det blir ett fokus på billiga kök, säger Peter Ekman, vd på Nordic Kitchen Group, till tidningen.I Nordic Kitchen Group ingår Tibrokök som tappade 26 procent i fjol. Koncernsystern Hagakök minskade med 13 procent.I Sverige säljs 170 000 kök årligen. Ungefär 30 procent går till småhusindustri, byggbolag eller fastighetsägare. 70 procent går till konsument.- Nedgången är extremt jobbig och det beror mycket på vår inriktning mot småhustillverkarna, säger han. Flera kökstillverkare har tappat stora volymer som normalt säljs till småhusindustrin. I vissa fall har man lyckats kompensera genom satsning på nya produkter eller affärsområden.Enligt Peter Ekman står dock köksindustrin inför en konsolideringsfas. KL