Martinsons bygger rekordlång träbro till Korsika
I ett pressmeddelande berättar Martinsons att det snart är slut på långa väntetider i samband med stillastående tåg i Kungsgården, Sandvikens kommun. I december invigs en ny, unik, tvåfilig bro i limträ för biltrafik över Borrsjöån. Den 31 meter långa broplattan är den hittills längsta fribärande platta som Martinsons levererat.De boende i Korsika har länge haft svårigheter att korsa järnvägen. Tåg blir stillastående i väntan på mötande tåg, ibland ända upp till 45 minuter, vilket gör det omöjligt för boende i Korsika att passera med bil. Även räddningstjänst har drabbats och det finns minst ett dokumenterat fall där ambulanspersonal har fått överge sitt fordon vid bommarna för att springa den sista biten med båren.- I december, vecka 50, sker besiktningen. Efter det kommer bron att invigas och tas i bruk, säger Erik Bergström, platschef för Peab, som nu förbereder monteringen av vägbroplattan.Den tvärspända broplattan är unik ur två perspektiv. Dels är den med sina 31 meter den längsta vägbroplatta i ett spann som Martinsons konstruerat, dels är det den första med infästning för CE-märkta vägräcken, vilket har blivit ett krav från Trafikverket.- Vi har lagt ner mycket tid på infästningen. Tidigare har vi bara kunnat leverera broplattor med specialanpassade stålräcken, men det här öppnar upp för nya lösningar, säger Simon Niva, konstruktör hos Martinsons. KB