Höj totalvikten för lastbilar
- Det finska förslaget motiveras av de fördelar som finns med tyngre, längre och effektivare fordon, säger Per Bondemark, styrelseordförande i Näringslivets Transportråd till tidningen Transport & Logistik iDag.- Det svenska forskningsprojektet En trave till - Modulsystem för skogstransporter (ETT-projektet) har tydligt visat de fördelar som finns ur såväl kostnads- som miljösynpunkt, säger han.Per Bondemark framhåller att det nu är angeläget att den svenska regeringen initierar motsvarande åtgärder i Sverige som föreslås av den finska ministergruppen.Karolina Boholm, transportdirektör i Skogsindustrierna, säger till Transport & Logistik iDag att det finska förslaget att tillåta lastbilar med totalvikt upp till 76 ton är oerhört intressant.- Genom att göra det så nyttjar de maximalt tillåtet axeltryck, säger hon till Transport & Logistik iDag. Detta är naturligtvis något som Sverige omedelbart bör ta efter. Dels för att det är samhällsekonomiskt lönsamt, men det är också en mycket enkel klimatåtgärd, då vi skulle kunna transportera mer med färre bilar.Åtgärden har beskrivits som angelägen i Trafikverkets Kapacitetsutredning, och det är enligt Fyrstegsprincipen en åtgärd som faller inom ramen för Steg 1. Alltså en viktig åtgärd, som enligt Karolina Boholm utnyttjar kapaciteten bättre utan att kräva investeringar i ny infrastruktur.Karolina Boholm framhåller också att Sverige under en tid har testat tyngre lastbilskombinationer.- Inom ramen för forskningsprojektet En Trave Till har i Sverige bilar med last upp till 74 ton testats en tid, med enbart positiva resultat, säger hon. Dessa rundvirkesbilar har alltså konventionell längd men tillåts ha högre lastvikt.Att Finland nu generellt tillåter dessa fordonsekipage innebär enligt Karolina Boholm och Skogsindustrierna att svensk skogsindustri får en konkurrensnackdel gentemot finsk skogsindustri.- Sverige bör därför införa motsvarande regler. Sveriges välstånd och välfärd hade inte kunnat uppstå utan en konkurrenskraftig basindustri, säger hon.Även Transportindustriförbundet ser positivt på det finska initiativet.- Vi tog i debatten i somras om fordonstågs totallängd fram statistik som visade att koldioxidutsläppen skulle öka med cirka 36 procent om begränsningen om 40 ton skulle gälla framöver, som då var aktuell, istället för totalvikter om upp till 60 ton, säger Tommy Pilarp, Branschchef på Transportindustriförbundet till Transport & Logistik iDag.- Att ökade totalvikter minskar koldioxidutsläppen menar vi är ett starkt vägande argument, framhåller han.(UA/transportnet.se/NTT)