Varför inga varumärken på kök?
Seat Alhamra, Ford Galaxy och VW Sharan utvecklades gemensamt av Ford och VAG. I princip samma bil såldes sedan under tre olika namn och varumärken, men med en prisskillnad på runt 20 procent mellan VW:n, som var dyrast, och Seat:en, som var billigast.- Trots det valde cirka 60 procent av kunderna VW:n, 33 procent valde Forden och bara 7 procent Seat:en. Orsaken var att VW hade det starkaste varumärket, med undantag från en marknad, Storbritannien, där Ford har ett starkare varumärke. Men där var det också Forden som sålde bäst, säger Harald Klüh, varumärkeschef hos beslagstillverkaren GrassEnligt Harald Klüh finns det mycket att vinna på ett väl genomfört varumärkesarbete, inte bara i form av ökad försäljning, högre priser och mer nöjda kunder, utan även internt genom att alla jobbar mot väldefinierade och tydliga mål.Men det finns produktområden där varumärkesprofileringen ännu inte slagit igenom, till exempel köksinredningar. Harald Klüh misstänker att det beror på att kökstillverkarna inte tror att kunderna skulle acceptera synliga varumärken på sina kök.- Men varför skulle de inte det? I princip alla andra produkter vi omger oss med har redan varumärken - skor, klockor, väskor, bilar etcetera - och vi visar gärna upp dem. På varje Mercedes, till exempel, sitter det inte mindre än 18 loggor, och jämfört med på 1980-talet har stjärnan i fronten blivit fem gånger så stor.Vad gäller kök kanske det inte är så populärt hos kunderna att täcka en hel skåplucka med en logga. Utformningen måste anpassa efter produkten:- Till exempel kan man ju tänka sig någon typ av profilering av lådsidorna, så att det tydligt syns vem som gjort köket när man drar ut lådorna, eller så kan man ha något annat designmässigt kännetecken, säger Harald Klüh, och tar Audis krökta linje med LED-lampor under strålkastarna som exempel.Läs mer i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 9 augusti.(UA/NTT)