23948sdkhjf

Ny strategi för Södras sågverk

De dåliga resultaten för sågverken inom Södra Timber uppgavs som en av huvudorsakerna till att koncernchefen Leif Brodén och Södra Timbers vd, Peter Nilsson, fick sparken. Nu har koncernledningen lagt upp en strategi för sågverken som innebär investeringar för att få bort flaskhalsar, att ta hem legoproduktion, ny försäljningsorganisation och ökad produktion.

Under årets första månader gjorde Södra-koncernen en förlust på 40 miljoner kronor. Av detta stod sågverken inom Södra Timber för ett minus på 108 miljoner kronor. Det svaga resultatet för Södra Timber, i kombination med att styrelsen först i ett sent skede fick full insikt i hur illa det var ställt, var bidragande orsaker till att koncernchefen Leif Brodén och Södra Timbers vd Peter Nilsson fick sparken under tumultartade former.Nu har styrelsen tillsammans med Gunilla Saltin, tillförordnad vd för Södra, och Håkan Svensson, tillförordnad vd för Södra Timber, arbetat fram ett nytt strategiprogram för Södra Timber för att vända utvecklingen.- Bland annat kommer det att göras en del mindre investeringar för att få bort en del flaskhalsar. Men vi kommer även att ta hem en del legoproduktion och öka kapaciteten, säger Håkan Svensson.- Vi kommer att gå upp i skift på Värö och några av de andra sågverken. Vi har sorter som vi kan sälja mer av och genom att ta hem en del produktion och öka förädlingsgraden kan vi öka både produktion och lönsamhet. Beslutet att möta den besvärliga marknaden med minskad produktion har upphävts, fortsätter han.En annan åtgärd är att slå ihop försäljningen från Timber och Interiör. Samma säljare ska hantera såväl trävaror som golv och lister. Då NTT invänder att det låter som olika kompetenser svarar Håkan Svensson att det inte är särskilt komplicerat:- Hos en del kunder och på en del marknader dominerar vissa produkter och då uppstår aldrig problemet, i andra fall löser vi problemen då de dyker upp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062