Svagt uppåt för Lammhults Design Group
Under årets första kvartal ökade nettoomsättningen för Lammhults Design Group med 2 procent och orderingången med 1 procent jämfört med första kvartalet föregående år. Orderstocken var vid kvartalets slut 3 procent lägre än vid motsvarande tidpunkt föregående år.Rörelseresultatet uppgick till 3,6 miljoner kronor (2,5), vilket innebar en rörelsemarginal på 1,8 procent (1,3) för första kvartalet 2012.Resultaten förbättrades för affärsområdena Public Interiors och Scandinavian Eyewear, medan Office & Home Interiors hade ett svagare kvartal.Fortsatt prispress råder på flera marknader, men genom ett framgångsrikt supply chain arbete ökade bruttomarginalen från 39,3 procent till 39,5 procent jämfört med första kvartalet föregående år, skriver företaget i ett pressmeddelande.Arbetet med renodlingen av koncernens verksamhet löper enligt plan. Under årets första kvartal har fabriksnedläggningen i Kolding, Danmark, genomförts och försäljningsprocessen av Scandinavian Eyewear har initierats.(UA/NTT)