23948sdkhjf

Tufft för Jysk i Kina

Jysk etablering i Kina har inte gått så snabbt som företaget hoppats. Orsaken uppges bland annat vara en felpositionering på marknaden - produkterna är för dyra för låginkomsttagarna men har samtidigt inte samma status som till exempel Ikeas.

2010 öppnade danska Jysk sin första butik på den kinesiska marknaden i Shanghai. Då var målet att expandera till 500 butiker, men hittills har bara nio Jysk-butiker öppnats i Kina, skriver Wood-Supply som citerar danska tidningen Børsen.- Vi brukar lyckas något bättre när vi går in på en ny marknad, särskilt har det gått fel vad gäller marknadsföringen eftersom Jysk inte alls lyckats skapa den synlighet som annars varit kännetecknande för våra butiker i Europa, säger vd Jan Bøgh till tidningen.Enligt Börsen är problemet att Jysk inte är ett attraktivt medelklassmärke som Ikea, men samtidigt är produkterna för dyra för låginkomsttagarna. Under sina två år i Kina har Jysk också kunnat konstatera att delar av sortimentet, till exempel utemöblerna, helt enkelt inte intresserar kineserna.Jysk går nu vidare med ett ändrat sortiment samt genom att satsat på mindre butiker som ligger närmare kunderna, och utanför det hårt konkurrensutsatta Shanghai-området. Målgruppen kommer dock fortfarande att vara den snabbt växande kinesiska medelklassen.(UA/wood-supply.dk/Børsen)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109