23948sdkhjf

Ny vår även för Egyptens träutbildningar

I Sverige finns gott om träindustrier som gärna vill anställa nyutbildade personal, men få utbildningsplatser. I Egypten finns gott om träutbildningar, men företagen drar sig för att anställa studenterna på grund av brister i utbildningarna. Men efter revolutionen i fjol håller utbildningarna på att göras om för att ge studenter som är bättre förberedda för arbete inom den stora egyptiska träsektorn.

Ett av Egyptens största problem är den höga arbetslösheten bland unga, och även bland lärlingar och nyutbildade inom snickeri- och träbranschen. Men trots att det finns gott om statliga yrkesutbildningar har studenterna ofta svårt att få jobb.- Det finns mellan 2 000 och 3 000 statliga yrkesskolor i Egypten, som tillsammans utexaminerar runt en halv miljon elever per år. De söker jobb i fabriker och mindre verkstäder, men misslyckas ofta då de sätts på prov eftersom deras utbildning är bristfällig, säger Gamal El Said.Han är lärare och leder verksamheten vid den ideella yrkesskolan Sekem, som grundades för 30 år sedan som en protest mot de statliga skolorna, som inte fått tillräcklig finansiering från de tidigare regimerna.- Antingen är de ungas yrkeskunskaper otillräckliga, eller så har de inte lärt sig samarbeta, eller förstått de värderingar som krävs för att fungera under normala arbetsförhållanden. Det är ett enormt problem här. Att ha ett examensbevis eller gesällbrev räcker inte. Det finns massor med nyutexaminerade yngre människor, men behovet av kvalificerad arbetskraft är fortfarande stort inom så gott som alla sektorer.Orsaken är enligt Gamal El Said brister i de statliga yrkesskolornas upplägg, men efter revolutionen har den nya regimen lagt det första ramverket för att förbättra utbildningssystemet - med bland annat Sekem som förebild.Lärarna ska i fortsättningen vägleda eleverna på en mycket högre nivå, och undervisningen ska inte enbart inrikta sig på utantill-inlärning, utan även på problemlösning och kreativt tänkande i arbetsprocessen.- Man måste förstå att varje elev har händer, hjärna och själ, och arbetar med dessa i samverkan. Annars får man frustrerade, olyckliga människor. Och en elev som inte är glad och lycklig har inte heller någon lust att lära, säger Gamal El Said.Dessutom vill man införa en icke-diskriminerande könspolicy, och eftersträvar att utbilda lika stora andelar män och kvinnor inom samtliga sektorer, även inom de som är mansdominerade.Det här är naturligtvis stora reformer som kommer ta lång tid att genomföra, men ändringen av tänkesätt har redan skett.Läs mer i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 23 mars.(UA/NTT)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063