23948sdkhjf

Stora tekniksatsningar lyfter underleverantör

Doldisen Wog har sakta men säkert vuxit som underleverantör till träindustrin - även under fjolårets darriga konjunktur. Bakom framgångarna ligger stora satsningar på maskiner och logistik.

Wog vill gärna växa - men håller en låg profil. Att prata vitt och brett om kunder och referenser är inte deras stil.- Det handlar om ett förtroende, våra kunder ska känna sig trygga. Lågmäldheten är ett slags garanti för att kunna jobba med flera varumärken, säger marknadschef Anders Rittfeldt.Anders Rittfeldt medger blygsamt att de växer även i år, omsättningen endast för träverksamheten når 60 miljoner kronor.Bakom tillväxten ligger en kombinationen av en genomtänkt och välinvesterad maskinpark och satsningen på helhetslösningar som skapat tillväxt.Någon enskild kundgrupp som ligger bakom ökningen går inte att peka ut. Wog har en stor bredd hos sina kunder. Här finns såväl inredningssnickerier av olika slag som möbelföretag och tillverkare av specialprodukter.Företaget håller i egen bearbetning av träskivor- och metalldetaljer, inköp av kompletterande varor, montering, förpackning, lagerhållning, logistik och transporter som vanligtvis går till deras kunds slutkund.Moderniseringen har pågått i flera år. Alla maskiner utom en är utbytta sedan Wog Trä köpte konkursade möbelfabriken Furnivas fabrik i Vaggeryd för tio år sedan. Idag finns exempelvis sex CNC-maskiner som alla programmeras via ett CAM-system i 3D.- Vi vill ha en hög tekniknivå samtidigt som vi, med det stora produktutbudet, måste kunna vara mycket flexibla med korta omställningstider.Mycket tid och resurser har också lagts på ett nytt materialhanteringssystem.- Man ska ha klart för sig att ett sådant system kräver att mycket tid läggs på personalutbildning. Men fördelen är att det blir mindre fel eftersom systemet kräver noggrannhet. Alla inser konsekvenserna av att exempelvis mata in fel antal komponenter som ska tillverkas, säger Anders Rittfeldt.Anders Rittfeldt har en ganska jordnära syn på det mesta. Så även framtiden.- Vi jagar inte kunder för att till varje pris växa. Men vi måste klara av att växa med våra kunder. Långsiktiga samarbeten är en del av affärsidén.Läs mer i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 3 februari.(KL/UA/NTT)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063