23948sdkhjf

Blanka golv ska locka norska kunder till Siljan

Siljan-koncernen har rustat rejält de senaste åren. Vid sågen i Blyberg har närmare 350 miljoner kronor investerats vilket fyrdubblat produktionskapaciteten. Vid golvtillverkningen inom Siljan Wood Products har företaget satsat på en ny hyvel, ny Wood Eye-anläggning samt allra senast - en anläggning för påläggning av hårdvax.- Det första målet med vår hårdvaxsatsning är att hämta tillbaks den norska marknaden, säger Daniel Ekholm, distriktschef på Siljan. Den tappade vi på att våra oljade golv var för matta. Norrmännen vill ha blanka golv. 

Siljan-koncernen har brukat och förädlat träråvara sedan år 1897 och idag sysselsätter man cirka 1000 personer i bygden. Koncernen omfattar Siljan Skog AB, de tre sågverken inom Siljan Timber AB och Blyberg Sveg Timber AB, förädling inom Siljan Wood Products AB samt ett energibolag.De senaste åren har koncernen investerat offensivt i sina produktionsanläggningar. Vid sågverket i Blyberg har närmare 350 miljoner kronor investerats i bland annat ny timmer- och råsortering, ny såglinje samt ny panna och torkar. Resultatet har bland annat blivit en fyrdubbling av produktionskapaciteten, som när allt är klart kommer att ligga på 200 000 kubikmeter.Men även i vidareförädlingen inom Siljan Wood Products har koncernen gjort rejäla uppgraderingar i produktionen av trägolv:- Vi har totalt investerat 50 miljoner de senaste åren, säger säger Almar Bjurvall, vd för Siljan Wood Products. Av detta är 20 miljoner till en ny, svensktillverkad golvhyvel och till att installera en Wood Eye-anläggning.Den allra senaste investeringen vid produktionslinjen i Särna är en anläggning för att lägga på hårdvaxolja på golven.- Vi har varit intresserade av hårdvaxolja länge, berättar Daniel Ekholm, distriktschef Siljan. Men tidigare har det bara funnits UV-härdad hårdvaxolja som inte har varit så intressesant. UV-härdade ytor får ju alltid problem när de blir slitna och måste renoveras. När så Saicos utvecklade en oxidativ hårdvaxolja vaknade genast vårt intresse och nu är anläggningen igång.Hittills har Siljan levererat golven obehandlade alternativt ytbehandlade med lut eller olja. Ett utförande som fortfarande är mycket populärt på många marknader, men inte på alla.- Våra marknader har olika krav och det är stora skillnader vi talar om, säger Daniel Ekholm. Asiater och norrmän vill ha blanka golv, till och med väldigt blanka golv. Och det kan man få med hårdvax. För den svenska marknaden upplever vi hårdvaxen som ett modernt och lättskött ytskikt, något som efterfrågas och där vi ser stora möjligheter att öka vår försäljning av lamellparkett.- Fast det första målet med vår hårdvaxsatsning är att hämta tillbaks den norska marknaden, säger Daniel Ekholm. Den tappade vi på att våra oljade golv var för matta. Norrmännen vill ha blanka golv.Läs mer i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 9 december.(UA/NTT)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062