All inclusive för träfrakt
Timberbridge i Varberg är ett transportkoncept för trävaror lösningar för båtfrakt. Miljöaspekten är en av de saker som framhävs då man talar om att frakta på vatten istället för på väg och Timberbridge belönades nyligen av Varbergs Energi- och MiljöCentrum för sitt arbete. Motiveringen var att de bidrar till minskad tomkörning av lastbilar och ökad fyllningsgrad av de båtar som lämnar Varberg.Trots att Timberbridge bara varit verksamma sedan i våras har de redan börjat lösa upp en av de knutar som kan göra båttransport mindre lockande, nämligen frekvensen.- Ett problem med båttransporter av trävaror är att det finns för många hamnar i Sverige, 52 stycken finns det, säger Martin Berg som är anställd av Varbergs Hamn och ansvarig för Timberbridge.- Det gör att såväl volymer som frekvenser blir så små att hanteringen inte kan göras effektiv. Fartyg får gå från hamn till hamn för att lossa och lasta småpartier, vilket blir dyrt, samtidigt som turtätheten blir låg, förklarar han.Varbergs Hamn har bearbetat branschen under några år och har på så vis fått upp sin volym så mycket att de idag kan erbjuda upp till fem fartyg för träfrakt i veckan. Med denna volym i ryggen beslutade de att ta servicen ytterligare ett steg och erbjuda trävaruindustrin en paketlösning - all inclusive - för hela transporten, från sågverk till kund. Denna tjänst omfattar allt, bil eller tåg, båt och bil ända fram till slutkund.För att klara detta bildades Timberbridge i samarbete med Magnusson Shipping och Deromeägda Woodtec, ett impregneringsföretag som finns på hamnområdet. Magnusson Shipping har framför allt ett nära samarbete med rederier som angör hamnar i Storbritannien och hanterar frakterna dit.För kunder som vill köpa impregnering ordnas detta med Woodtec oavsett destination. Woodtec har all nödvändigt kunnande för att klara impregnering till marknader som exempelvis UK, USA och flera länder i Asien.Magnusson Shipping hanterar frakter till de Brittiska öarna, andra destinationer hanteras av Varbergs Hamn.Läs mer i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 4 november.(UA/KB/NTT)